Jaga sõbraga!

Naerujooga juured

Naerujooga tehnika on välja mõelnud India arst Madan Kataria koos oma joogaõpetajast naise Madhuriga. Nad  alustasid väikese naerujooga grupiga ühes Mumbai pargis. Viimase 25 aasta jooksul on Kataria koolitanud naerujooga spetsialiste üle kogu maailma, lisaks sellele on naeru õpetamisega tegelenud ka sajad  tema väljaõppe saanud koolitajad. Eestis õpetas 2006. aastal kümmekond naerukoolitajat välja soomlanna Essi Tolonen.


Naermist saab treenida

Doktor Kataria jaoks olid teenäitajad Norman Cousins oma uurimusega Anatomy of Illness ja Dr. Lee Berk, kes oma uurimistöös oli näidanud, millist märkimisväärset mõju võib avaldada naer tervisele. Naerujooga mõtte tekkimise päeva on Madan Kataria lausa dateerinud – sest keset ööd tekkinud mõte, teha naeruharjutusi pargis (täpselt nii nagu kogunevad erinevate joogastiilide või võitluskunstide praktiseerijad või hoopis jooksjad), sai kohe teoks. 1995 aasta 13. märtsi hommikul kell 7 kutsus Dr Kadaria kohalikus Mumbai pargis inimesi, kes tahavad teadlikult oma tervise  eest hoolitseda, proovima uut praktikat. Esialgu sai Kadaria nõusse 4 inimest ja nad ei osanud muud ette võtta, kui seisid ringis ja hakkasid rääkima lõbusaid lugusid ja naersid nende üle. Nädala jooksul tuli juurde 50 uut inimest kes, tahtsid ühineda ja samas tõid nad endaga kaasa kentsakaid juhtumeid ja naljakaid lugusid, mida teistega jagada. Umbes 10 päevaga said lood otsa, ei ajanud enam naerma või muutusid hoopis liialt vulgaarseks. Inimesed hakkasid kahtlema, kas naeruklubi ikkagi sel viisil toimib…

Teeseldud naer

Järgmiseks päevaks lubas Kataria naeruklubi jaoks välja mõelda uue plaani, ta uuris artikleid naeru kohta ja leidis artiklite kogumikust Emotions and Health  mõtte, et isegi kui naer on võlts või teeseldud, siis inimese aju ei tee vahet, kas seal on olemas huumori komponent või mitte. Ta andis oma grupiliikmetele ülevaate loetust ja alustas üks minut kestva põhjuseta naeruga (vaba naer), inimesed tulid kaasa esialgu mehhaaniliselt, aga kui nad nägid teisi naermas, siis muutus see spontaanseks ja nakkavaks ning naeru kõlas isegi rohkem, kui naljakaid lugudes jutustades.

Naerujooga kasutegur

Naerujooga hõlmab enndas lühikesi naeruharjutusi, kuhu on kaasatud kogu keha – inimene saab end kergelt venitada ja samas rütmis naer aitab kontrolli all hoida hingamist. Naerujooga on tehnika, mida saab kasutada igal ajahetkel, kuid see ei vaja ei huumorisoont ega nalja, piisab ainult tahtest naerda. Naerujooga jaoks ei ole vaja ka eraldi riietust, jalanõusid ega matti – ole lihtsalt nii nagu oled. Naerujoogas ei naerda kellegi üle, vaid tekib sünergia, kus naerdakse teistega koos. Madan Kataria on öelnud, et naer on liiga tähtis selleks, et sõltuda naljast, kuigi naerujooga viljelejad ei ole kindlasti mitte huumori vastu. Kui naeru võtta oma elus kui harjutust ja naerda iga päev järjest 15-20 minutit, siis see võib korda saata imesid ja tuua kaasa muudatusi inimese vaimses ja füüsilises tervises, mõttemaailmas ja huumoritajus. 

Naerujooga tehnikad

Refereerides Chritoph Emmelmanni “Väikest naerujooga raamatut” saab teada, et naerujooga (hasya-yuga) on tuletatud kehahoiakute jooast (hatha´st). Igal harjutusel on oma sügav mõte ja eesmärk ning naerujoogas eristatakse kolme tehnikat:

  • väärtuspõhised naerutehnikad – põhinevad sellel, et omistame teatud naerujooga liigutustele kindlaid tähendusi, mis jõuavad alateadvusesse
  • jooga naerutehnikad – need on välja arendatud jooga füüsilistest aspektidest.
  • mängulised naerutehnikad – aitavad üles leida mängulisust, et olla üle kompleksidest ja hirmust. Mängulisus aitab kaasa, et naer muutuks loomulikuks ja spontaanseks.

Uuringud on näidanud, et naer on kasulik ka siis, kui see ei tule südamest, naeruguru on rõhutanud, et ka naeru teeseldes hakkavad tööle õnnehormoonid endorfiinid ja inimesed muutuvad seeläbi siiski rõõmsamaks ja seeläbi tuleb kergemini välja ka nö pärisnaer.

Naerujoogast saab naerukoolitus

Põhjusega naer – Algallika 2020

Mina olen oma klientidega töös lisaks lühikestele naeruharjutustele lisanud ka mängulisi elemente st naerame ka olukorra üle ja leiame üles ka välised naeru tekitajad, kuigi tõsi, koolituse vältel püüame keskenduda siiski sisemisele naerule st põhjuseta naerule ja mängulise koolituse keskmes on ikkagi Madan Kataria välja töötatud elulised naeruharjutused. 
Kutsu oma üritusele naerukoolitaja, kes aitab Sul tuua rohkem rõõmu ja naeru oma ellu

Võta ühendust!